مواد اولیه پلاستیک - پلی پروپیلن گرید PP 548R

پلی پروپیلن گرید PP 548R


Project Description

پلی پروپیلن PP 548R یا EP 548R که به آن پلی پروپن نیز گفته میشود, یک پلیمر گرمانرم است که در صنایع بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلیمر در دسته پلی‌الفین‌ها قرار دارد و تا حدودی بلوری شکل است و از طریق فرایند پلیمریزاسیون رشد زنجیره ای از پلی پروپیلن مونومر تولید می‌گردد. این گرید از کوپلیمر– تولید پتروشیمی جم می‌باشد .

در مقاله زیر به بررسی کامل پلی پروپیلن و بالاخص این گرید میپردازیم .

پلی پروپیلن چیست ؟

پلی پروپیلن ‌یا EPP حبابی از پروپیلن  است که سفتی و سختی کمی دارد.همین عامل موجب شده ‌که بعد از ایجاد فشار، دوباره به حالت اولیه برگردد.

ساختار پلی پروپلین PP 548R :

پلی پروپیلن از ‌پلیمریزاسیون پروپیلن در دما و فشار متعادل و در کنار کاتالیست زیگلر- ناتا ساخته شده است. فرمول ‌مولکولی پلی پروپیلن (C3H6)n بوده و نقطه ذوب آن 160 درجه سانتی گراد می‌باشد.

منومر پروپیلن در برابر حلال‌های شیمیایی، اسیدها، و بازها مقاومت بالایی دارد.

کاربرد پلی پروپلین PP 548R در تزریق پلاستیک:

پلی پروپیلن پلیمر ترموپلاست است که در یک طیف وسیع برای کاربردهای گوناگون فیلم، ورق، قالب گیری دمشی، قالب گیری تزریقی، بسته بندی غذایی، نساجی، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی، لوله، کاربرد صنعتی ، ساختمانی ‌و قطعات خودرو قابل استفاده است.

از آنجایی که پلی پروپلین ‌مقاومت زیادی در برابر ضربه دارد، برای قطعاتی که به مدت طولانی مقابل هوای نامتعادل قرار می‌گیرند و یا ممکن است در معرض ضربه باشند، استفاده می‌‌شود. از جمله کاربردهای این ماده پلیمری می‌توان به قطعات خودرو مانند داشبورد، کنسول، ‌روکش، ضربه گیر، رودری، باتری ‌و بسیار قطعات دیگر اشاره کرد.

همچنین ‌از پلی پروپیلن با شاخص ذوب زیاد برای ‌تهیه و تولید انواع ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن برای تهیه لوازم ورزشی، کیف حمل و نقل و لباس ورزشی نیز کاربرد دارد.

گریدهایی که شاخص ذوب پایین دارند نیز ‌برای تهیه لوله‌های آ‌‌ب گرم و سرد آب و … به کار می‌برند.

از PP می‌توان برای کالاهای پزشکی نیز استفاده کرد. برای نمونه ‌ساخت ‌بطری ضدعفونی، سرنگ ، ظرف قرص و … کاربرد دارد.

پلی پروپلین در ساخت لوازم منزل از جمله ‌فرش، تشک، بشقاب، اسباب بازی و یا حتی قطعات جانبی درون لباسشویی، یخچال، ظرفشویی و … نیز استفاده دارد.

درست مقابل پلی پروپیلن، هموپلیمر قرار می‌گیرد که در برابر ضربه از مقاومت کمتری برخوردار بوده و تبلور بالایی دارد. در نتیجه برای ساخت انواع ورق‌های‌‌ نازک، کارهای نساجی و فیلم‌ها‌‌ی باریک از آن استفاده می‌کنند. در هموپلیمر بیشتر از مقاومت در برابر ضربه‌، استقامت و استحکام کششی ضرورت دارد.

انواع گرید پلی پروپیلن:

مواد پلی پروپیلن دو نوع هستند که بیشترین اختلاف آن‌ها‌‌ در زمینه استحکام، سختی، ‌و مقاومت ضربه‌های آنها می‌باشد.

پلی پروپیلن هموپلیمر:

این نوع ‌PP از ‌استحکام کششی و سختی بیشتری برخوردار ‌بوده اما مقاومت ضربه‌ای آن کم است. در واقع هموپلیمر ‌شکننده و زمانی که دما کم باشد ‌به خصوص دمای زیر صفر بیشتر خود را نمایان می‌کند.

در نتیجه از این مواد‌ نمی‌‌توان برای ساخت قطعات مقاوم و قطعاتی که در معرض دمای پایین هستند، استفاده کرد. برای حل این محدودیت در هنگام پلیمریزاسیون، ‌مونومر اتیلن را به ‌پلی پروپیلن اضافه کرده ‌و پلی پروپیلن ‌کوپلیمر ساخته می‌شود.

پلی پروپیلن کوپلیمر:

این نوع پلیمر پلی پروپیلن، مقاومت ضربه‌ای نسبتا خوبی دارد. البته لازم به ذکر است ‌که با افزایش مقاومت کوپلیمر، سختی آن کاهش می‌یابد. با اضافه نمودن اتیلن به پلی پروپیلن هنگام پلیمریزاسیون ، ساختار منظم PP تقریبا کاهش می‌یابد. این کاهش نظم سبب کم شدن مقدار تبلور (کریستالیزاسیون) PP خواهد شد و نهایتا موجب افزایش مقاومت کوپلیمر می‌شود.

پلی پروپیلن کوپلیمر به دو دسته دیگر تقسیم بندی می‌شود، 548R در این دسته از انواع پلی پروپیلن قرار می‌گیرد.

کوپلیمر بلاکوپلین:

قسمت‎ها‌‌ی اتیلن در میان ‌قسمت پروپیلن ‌درامتداد زنجیره(رشته) پلیمری قرار گرفته‌اند. در این نوع پلیمر اختلاف ضریب شکست نور ‌در مناطق ‌پروپلینی و مناطق اتیلینی موجب پخش نور و نهایتا کدرشدن پلیمر می‌شود. در نتیجه به راحتی می‌توان آن را در بین انواع پلیمرهای دیگر تشخیص داد. ‌پلیمر ‌نهایی مقاومت ضربه‌ای بیشتری داشته و در صنایعی که به ‌استحکام بالا نیاز دارند، قابل استفاده است. مقدار اتیلن در این ماده 5 تا 15 درصد بیشتر است.

کوپلیمر رندوم:

در کوپلیمر رندوم ، مونومرهای اتیلن کاملا نامرتب و جداگانه در امتداد زنجیره پلیمر قرار گرفته‌اند. این عامل ‌در ساختار پلیمر، سبب کوچک شدن ابعاد ‌ذرات اتیلن می‌شود. در نتیجه این ‌کوپلیمر شفاف است. همچنین برای ایجاد براقیت در این نوع کوپلیمر ‌از عوامل هسته‌زا ‌که باعث پخش یکدست و مرتب بلورهای پلی پروپلین و نهایتا کوچک و ریز شدن آن‌ها می‌شود، استفاده می‌کنند. ‌کوپلیمر رندوم از مقاومت ضربه ای کمتری برخوردار است.

علاوه بر این دو نوع پروپیلن، در صنعت پلاستیک سازی از پلی پروپیلن‌ها‌‌ی دیگر استفاده می‌شود که شامل موارد زیر می‌شود:

پلی پروپیلن کوپلیمر مقاوم به ضربه:

اگر به پلی پروپیلن یا فاز کوپلیمر رندوم که شامل 45 تا 65 درصد اتیلن است، اضافه شود pp مقاوم به ضربه ساخته خواهد شد. این پلیمر بیشتر در ساخت لوازم خانگی، لوله، خودروسازی و… کاربرد دارد.

پلی پروپیلن انبساطی:

یک پلیمر سلول بسته به شکل فوم بوده که از دانسیته بسیار کمی برخوردار است. وزن epp بسیار کم، خاصیت عایق حرارتی خوب و مقاومت به ضربه عالی داشته و در برابر آب و مواد شیمیایی نیز مقاوم است. این پلی پروپیلن در صنعت خودروسازی کاربرد دارد.

پلی پروپیلن با مقاومت مذاب بالا:

در حالت عادی پروپیلن مقاومت مذاب کمتری دارد و در فرآیندهای شکل دهی نیاز به مقاومت مذاب بالا است، در نتیجه برای حل این مشکلات پلی پروپیلن را به ساختار شاخه‌‎ای که شامل شاخه بلند است، تبدیل می‌کنند تا مقاومت مذاب آن بالا رفته و قابلیت توسعه در فاز مذاب را پیدا کند.

این دسته از پلی پروپیلن گریدهای مختلفی با خاصیت مکانیکی متفاوت، پایداری حرارتی بالا و مقاومت شیمیایی عالی دارد. این ماده در بسته‌بندی، خودروسازی و صنایع ساختمانی کاربرد دارد.

با توجه به دسته بندی هایی که در بالا به آن اشاره کردیم مواد پلی پروپیلن PP 548R  جز کوپلیمرها و مقاوم به ضربه میباشد . این پلی پروپیلن پر مصرف در ساخت قطعات محکم و سفت و همچنین صنایع خودرو سازی کاربرد فراوان دارد و در دو گرید PP548 R  و PP548T  تولید و عرضه میشود .

از آنجایی که فرآیند تولید با  مواد پلی پروپیلن PP548 R   بصورت تزریقی میباشد در ادامه به مزایا و معایب این فرآیند میپردازیم :

 

گرید تزریقی پلی پروپیلن PP 548R چه مزایایی دارد؟

  • دسترسی به PP آسان است و گران نیست.
  • به دلیل خاصیت نیمه کریستالی خود دارای استحکام خمشی بالایی است.
  • با سطح نسبتاً لغزنده مشخص می شود.
  • نسبتاً در برابر جذب رطوبت مقاوم است.
  • از نظر شیمیایی در برابر طیف وسیعی از بازها و اسیدها مقاوم است.
  • مقاومت زیادی در برابر ضربه دارد.
  • می تواند به عنوان یک عایق الکتریکی عالی عمل کند.

گرید تزریقی پلی پروپیلن PP چه معایبی دارد؟

  • PP دارای ضریب انبساط حرارتی بالایی است که کاربردهای دمای بالا را محدود می کند.
  • به UV حساس است.
  • در برابر حلال های کلردار و مواد آروماتیک به شدت مقاوم نیست.
  • رنگ آمیزی روی PP به دلیل خاصیت اتصال ضعیف آن آسان نیست.
  • بسیار قابل اشتعال است.

با وجود نقاط ضعف، PP هنوز یک ماده قالب گیری تزریقی عالی است. این ویژگی دارای تنوعی از کیفیت های منحصر به فرد است که در هیچ ماده دیگری یافت نمی شود و آن را به گزینه ای ایده آل برای پروژه های متنوع کاربردی تبدیل می کند.

پلاستيک ها در صنعت خودرو :

امروز استفاده از پليمرها در صنعت خودرو گسترش زيادي يافته است . در اروپا و ايالات متحده ، پلاستيکها در حدود 15-10 درصد از وزن يک اتومبيل را تشکيل مي دهد . علت اصلي استفاده از پلاستيکها در صنعت خودرو کاهش وزن خودرو و بالطبع آن افزايش سرعت اتومبيل مي باشد . البته به جز افزايش سرعت اتومبيل ، دلايل ديگري مانند کارآيي ، استحکام قطعات و ملاحظات اقتصادي توليد قطعه نيز به گسترش روز افزون پلاستيکها در خودروسازي کمک شاياني کرده است . به عنوان مثال جايگزين کردن چندين قطعه فلزي که داراي هزينه هاي مونتاژپذيري نيز مي باشد با يک قطعه پلاستيکي توليد شده توسط فرآيند تزريق ، علاوه بر کاهش هزينه هاي توليد باعث کاهش وزن کلي اتومبيل مي گردد و امکان دارد کارايي خودرو نيز بهبود پيدا کند . قطعات پلاستيکي بيرون خودرو کاربرد اصلي پلاستيکها در قسمت بيروني اتومبيلها به دليل ملاحظات آترو ديناميکي و طراحي ( زيبايي ) مي باشد که استفاده از پلاستيکها با توجه به قابليت شکل پذيري آسانشان اين امر را محقق ساخته است و باعث رشد مصرف پلاستيکهاي مهندسي گرديده است . مواد پليمري جديدي جهت قسمت بيروني اتومبيل توليد شده اند که خواص عملکردي همچون پايداري ابعادي (C°160-140) ، استحکام ضربه اي بالا ، چقرمگي مناسب ، مقاومت در برابر روغن ها و بنزين و سختي را تامین میکنند.
″Jampilen PP548R” یک کوپلیمر هتروفیزیک با فرمول ضد الکتریسیته است که برای قالب‌گیری تزریق دیواره نازک استفاده می‌شود. موارد ساخته شده با “Jampilen EP548R” دارای سختی بالا، مقاومت در برابر ضربه و خاصیت ضد استاتیک عالی هستند. “Jampilen EP548R” به دلیل قابلیت قالب‌گیری عالی و زمان چرخه کوتاه، نرخ بهره‌وری بالایی را ارائه می‌دهد. موارد نهایی، خواص مکانیکی خوب و پایداری بعدی زیاد را نشان می‌دهند. “Jampilen EP548R”
برای تولید کالاها یا دیوارهای نازک مانند گلدان‌های گل، ظروف، لوازم خانگی، فیلترها، محفظه فیلترها و قطعات لوازم خانگی بسیار مناسب است. “Jampilen EP548R” برای تماس با مواد غذایی مناسب است.

موارد کاربرد پلی پروپیلن گرید PP 548R

پلی پروپیلن 548R (PP548R ) تولید پتروشیمی جم میباشد که در تولید قطعات خودرویی و قطعات محکم پلاستیکی کاربرد دارد. این پلی پروپیلن موفق در خرید و فروش از خانواده کوپلیمرها می‌باشد .

کاربردهای عمومی

  • اجناس با دیواره نازک
  • کالاهایی مانند گلدان‌های گل، ظروف، لوازم خانگی، فیلترها، محفظه‌های فیلتر و اجزای دستگاه‌های ورزشی، تفریحی و اسباب‌بازی

 

PP548R

روش‌های پردازش PP 548R

قالب‌گیری تزریقی

ویژگی‌های عمومی پلی پروپیلن تزریقی گرید 548R

  • قدرت ضربه خوب
  • سختی بالا
  • خواص آنتی‌استاتیک عالی
  • قابلیت قالب‌ریزی عالی و زمان چرخه کوتاه
  • کوپلیمر هتروفیزیک

اطلاعات تکمیلی

تولید کننده: پتروشیمی جم
بسته‌بندی: 25kg