مواد اولیه پلاستیک - پلی اتیلن سبک خطی فیلم گرید LDPE 020

پلی اتیلن سبک خطی فیلم گرید LDPE 020


Project Description

LDPE020

پلی اتیلن سبک فیلم گرید 020 یا LDPE020 ، با نام تجاری LF0200 تولید پتروشیمی بندر امام می‌باشد .

پلی اتیلن سبک 020 فیلم گرید و دارای درجه روانروی یا MFI دو می‌باشد.

فیلم‌های پلی‌اتیلن تولید شده با ماده LF0200 دارای وزن مولکولی بالا و چگالی کم هستند و برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب‌اند.

فیلم پلی اتیلن 020 در آزمون‌های مکانیکی مقاومت خوبی در مقابل سوراخ شدگی همراه با انعطاف زیاد و استحکام کششی قابل قبول از خود نشان داده است، ثبات ابعادی خوبی دارد و در مقابل پارگی مقاوم است، LF0200 در فرمول خود دارای آنتی‌اکسیدان می‌باشد.

سفتی، سختی.و چقرمگی آن حتی در دماهای سرد قابل تامل است. این فیلم را می‌توان در انواع مختلف بسته بندی، شرینک و وکیوم استفاده کرد.

انواع کیسه‌های خرید، بسته بندی قطعات مکانیکی، پلاستیک زباله، کیسه‌های شیر کواکسترود شده، عایق کابل‌های برق کششی و قالب تزریق صنعتی و ….مواردی هستند که بیشترین استفاده از 020 در ساخت آن‌ها صورت می‌پذیرد.

پلی اتیلن سبک 020 با عرضه نسبتا مناسب در بورس کالا به راحتی در اختیار مصرف کنندگان بوده و خرید و فروش پلی اتیلن سبک در بورس کالا 020 با سهولت انجام میشود.

بسته بندی این محصول بصورت 25 کیلوگرمی بود و بی‌رنگ می‌باشد.

در ادامه به مشخصات پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی و مقایسه خصوصیات آنها می‌پردازیم.

پلی اتیلن سبک (Low Density Polyethylene

این ترکیب با تعداد زیاد شاخه های کوتاه ش شناخته می شود . مادامی که شاخه ها کوتاه تر باشند ، تعداد بیشتری از آن ها وجود داشته و می توانند در برابر هم حرکت کنند بدون آنکه به یکدیگر بپیچند. به همین دلیل LLDPE در مقایسه LDPE مقاومت بالاتری در مقابل ضربه و سوراخ شدن از خود نشان می دهد.

از معایب پلی اتیلن سبک  نیز می توان به استحکام و سختی پایین در دماهای بالا ، نفوذ پذیری بالا خصوصا در حضور دی اکسید کربن ، مقاومت پایین در برابر اشعه ماورا بنفش و قابلیت اشتعال بالا اشاره کرد. برخی از گریدهای پلی اتیلن سبک LDPE  که در پتروشیمی های داخل تولید میشوند عبارتند از LDPE 1922– LDPE 020- LDPE 0075LDPE 0190LDPE 2102LDPE 2420

برای تولید پلیمرهای پلی اتیلن عموما دو روش فشار بالا و فشار پایین مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید LLDPE از روش فشار پایین استفاده می شود. این روش برای اولین بار در اواخر دهه 1950 میلادی برای تولید این پلیمر به کار گرفته شد.

همانگونه که پیشتر اشاره شد این محصول کوپلیمر اتیلن همراه با مقدار کمی از مونومرهای دیگر مانند بوتن ، هگزن و اکتن است.

عموما پلی اتیلن‌ها با توجه به دانسیته و شاخص جریان مذاب (MFI) مورد ارزیابی قرار می گیرند. دانسیته LDPE ها بین 0.91 تا 0.93 kg/m3 قرار دارد. جامدی سفید و منعطف است.

LDPE را می توان هم در راکتور اوتوکلاو و هم در راکتور لوله‌ای تولید کرد.

پلی اتیلن سبک خطی (Linear Low Density Polyethylene)

پلی اتیلن سبک خطی یا به اختصار LLDPE دارای دانسیته بین 0.915-0.925 g/cm3 است . یک پلیمر خطی است که دارای شاخه های کوتاه است و عموما از کوپلیمریزاسیون با آلفا اولفین های زنجیر کوتاه همانند 1-بوتن ، 1-هگزن ، و 1-اکتن تولید می شود.

LLDPE در مقایسه با LDPE استحکام کششی بالاتری دارد و همچنین از مقاومت بالاتری در برابر ضربه و سوراخ شدن برخوردار است.

این ماده در تولید مواد بسته بندی خصوصا به صورت فیلمی برای تولید کیسه ها و ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که می توان از این پلیمر برای کاربردهایی همچون ساخت کابل های پوششی ، لوله ها ، محفظه ها و … استفاده کرد ، اما کاربرد فیلمی آن به دلیل دارا بودن سفتی ، انعطاف و شفافیت نسبی بیشتر است.

پر کاربردترین گرید پلی اتیلن سبک خطی گرید LLD 209  می‌باشد که در پتروشیمی های امیر کبیر و اراک تولید میشود .

این محصول یک پلی اتیلن سبک خطی است. این نوع از پلیمرها به دلیل نوع اتصال مولکولی که دارد به طور معمول استحکام کششی خوبی دارند و قابلیت تحمل میزان خوبی از کشیدگی را دارند. پلی اتیلن سبک  LLD 209 دارای قدرت ضربه‌ای خوبی بوده و به همین دلیل از آن به صورت گسترده برای تولید انواع فیلم‌های بسته‌ بندی سخت برای کاربردهای عمومی استفاده می­شود. فرایند شکل ­پذیری این ماده به صورت دمشی است. این ماده دوخت پذیری خوبی داشته و جزء مواد پلاستیکی با مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن است.

ویژگی‌هایی همچون شفافیت، وضوح خوب، مقاومت شیمیایی بالا، عدم نفوذ آب و رطوبت، عملکرد دمایی خوب، مقاومت خوب در برابر حرارت، از جمله دلایلی است که استفاده از این ماده را در صنعت افزایش داده است.

فیلم‌های تولید شده از این ماده گزینه مناسبی برای انواع بسته‌بندی‌های سخت و کوچک هستند. مقاومت در مقابل پارگی و سوراخ شدگی این ماده یکی از نکاتی مهمی است که در صنعت برای تولید انواع محصولات به آن توجه می‌شود. محصولات تولید شده به‌وسیله این ماده به آسانی دچار پارگی و سوراخ شدن نمی‌شوند.

این ماده از نوع گرید تماس با غذا بوده و نوع مناسبی از پلاستیک برای بسته‌بندی مواد خوراکی است.

موارد اصلی کاربرد پلی اتیلن سبک گرید LD 020

پلی اتیلن سبک گرید LDPE 020 تولید پتروشیمی بندر امام میباشد. این پلی اتیلن سبک در زمینه تولید نایلون –نایلکس- قطعات سبک پلاستیکی و بعنوان کمکی استفاده میشود. پلی اتیلن سبک فیلم ماده ایست پلیمری و در گروه ترموپلاستیک ها قرار می گیرد و برای تولید لوله های پلی اتیلنی، ساخت ظروف با حجم کم، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، روکش سیم های برق و مخابرات، فیلم، قطعات مختلف اتومبیل، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی کاربرد دارد.
LF0200 به دلیل تعادل بی‌نظیری که در خواص مناسب ایجاد کرده، برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مناسب است. خواص مکانیکی برتر باعث بهبود کارایی فیلم‌ها می‌شود. مثال‌ها: کیسه‌های عمومی، بسته‌بندی قطعات مکانیکی، کیسه‌های حامل، کیسه‌های شیر ترکیبی، عایق کابل‌های با فشار کم و قالب تزریق صنعتی.

مشخصات فنی LDPE 020

LLD020

TSTM : روش تست استاندارد سودا Toyo. داده‌های فوق میانگین آزمایشگاه معمولی است. آن‌ها تنها به عنوان راهنما در نظر گرفته شده‌اند.

شرایط پردازش و تولید فیلم از LDPE 020

این محصول می‌تواند در دمای خروجی 160 تا 180 درجه سانتی‌گراد در انواع اکسترودرها پردازش شود.

شرایط ذخیره‌سازی و انبار کردن پلی اتیلن سبک

بخارات و گازهای حاصل از این محصول ممکن است خطر اشتعال یا انفجار  به همراه داشته باشد، برای نگهداری این محصول فضایی با تهویه مناسب در شرایط خشک و دمای کمتر از 60 درجه سانتی‌گراد و به دور از اشعه ماورا بنفش خورشید توصیه می‌شود.

بهداشت و محیط زیست 020

این محصول در طبقه بندی محصولات هازارد یا خطرناک برای سلامت نیست ، گازهای حاصل از این محصول ممکن است قابلیت اشتعال و یا حتی انفجار داشته باشند، بنابراین نگهداری آنها در فضاهای بسته بدون تهویه مناسب اصلا توصیه نمی‌شود.

بازیافت LF 0200

lf 0200 را می‌توان با روش‌های تمیز کردن چرخ کردن و ذوب و پاک سازی بازیافت و برای مصارف دیگر مجددا استفاده کرد، البته شرایط نگهداری زباله و تمیز بودن آن‌ها موجب تسهیل شرایط بازیافت خواهد شد.

تماس با مواد خوراکی LDPE 020

ترکیب محصولات ساخته شده با LDPE 020 مطابق با دستورالعمل EC 90.128.EEC برای استفاده در کاربردهای مربوط به تماس با مواد غذایی است و آن را برای تماس مستقیم با مواد خوراکی مناسب می‌کند.

اطلاعات تکمیلی

تولید کننده: پتروشیمی بندر امام
بسته‌بندی: 25kg

جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می‌گردد: