مواد اولیه پلاستیک - پلی اتیلن سبک خطی فیلم گرید LLD209

پلی اتیلن سبک خطی فیلم گرید LLD209


Project Description

LLD209

پلی اتیلن سبک خطی LLD209  یا پلی اتیلن سبک 209 یا به اصطلاح عامیانه بین تولید کنندگان ال ال، یک پلیمر سبک خطی با تعداد شاخه‌های کوتاه می‌باشد .

LLD209 ساخت پتروشیمی اراک و امیرکبیر می‌باشد، این پلی اتیلن سبک که جز خانواده ترموپلاستیک ها می‌باشد بصورت فیلم دمشی در فرآیند تولید استفاده می‌شود، اگر بخواهیم گریدهای مشابه ی برای این بسپار معرفی کنیم به گریدهای پلی‌اتیلن سبک 22B02 و پلی اتیلن سبک 235F6 پتروشیمی مهاباد می‌توان اشاره کرد.

پایه و اساس همه‌ی انواع پلیمرهای پلی اتیلن مونومر اتیلن است ، اما با ایجاد تغییر در شرایط دما ، فشار ، پیش برنده ها و …. می‌توان پلیمرهایی با خواص متنوع ساخت .

بسپار 209 خصوصیات جریانی بسیار خوبی دارد ، پایداری دمایی بالایی دارد و در مقابل رطوبت مقاوم است . همین خصوصیات باعث می‌شود که از این ترکیب در موارد بسیاری همانند ساخت بطری، ظروف نگهداری، اسباب بازی و … استفاده شود.

تفکیک پلیمرهای پلی‌اتیلن بر اساس دانسیته صورت می‌گیرد و به دسته‌های سنگین، سبک، متوسط، سبک خطی، فوق سنگین و … تقسیم می‌شوند.

در ادامه به شرح دو نوع بسیار مهم این ماده یعنی LPDE و LLDPE خواهیم پرداخت:

پلی اتیلن سبک LDPE (Low Density Polyethylene)

این ترکیب با تعداد زیاد شاخه‌های کوتاهش شناخته می‌شود. مادامی که شاخه‌ها کوتاه‌تر باشند، تعداد بیشتری از آن‌ها وجود داشته و می‌توانند در برابر هم حرکت کنند بدون آنکه به یکدیگر بپیچند.

پلی اتیلن سبک خطی LLDPE (Linear Low Density Polyethylene)

پلی اتیلن سبک خطی یا به اختصار LLDPE دارای دانسیته‌ای بین 0.915-0.925 g/cm3 است. یک پلیمر خطی است که دارای شاخه های کوتاه است و عموما از کوپلیمریزاسیون با آلفا اولفین‌های زنجیر کوتاه همانند 1-بوتن ، 1-هگزن ، و 1-اکتن تولید می‌شود.

LLDPE در مقایسه با LDPE استحکام کششی بالاتری دارد و همچنین از مقاومت بالاتری در برابر ضربه و سوراخ شدن برخوردار است.

این ماده در تولید محصولات بسته‌بندی خصوصا به صورت فیلمی برای تولید کیسه‌ها و ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که می‌توان از این پلیمر برای کاربردهایی همچون ساخت کابل‌های پوششی ، لوله‌ها ، محفظه‌ها و … استفاده کرد، اما کاربرد فیلمی آن به دلیل دارا بودن سفتی ، انعطاف و شفافیت نسبی بیشتر است.

LLDPE از طریق فرآیند فشار پایین توسط کوپلیمریزاسیون اتیلن و آلفا اولفین تولید می‌شود . گرید‌های مختلف این ماده بر اساس نوع استفاده و کاربری فیلمی و یا تزریقی وجود دارند و نامگذاری آنها بر اساس مشخصات پلیمر و سلیقه تولید کننده مشخص می‌گردد.

به عنوان مثال پلی‌اتیلن سبک خطی گرید LL0209AA پتروشیمی اراک و امیر کبیر کوپلیمر LLDPE است که حاوی بوتن -1 به عنوان کوپلیمر است. این گرید برای تمامی مصارف فیلمی به صورت خالص و یا در ترکیب با سایر پلیمرهای اتیلن مناسب است.

باتوجه به توضیحات داده شده و از آنجایی که پلی اتیلن سبک خطی 209 جزو خانواده LLDPE میباشد در تولید نایلون عریض – نایلون کشاورزی و…. کاربرد دارد .

البته نباید فراموش کرد که پلی اتیلن سبک 209 یا به اصطلاح عامیانه ی بازار ال ال LL بخاطر نرمی زیاد به عنوان ماده کمکی نرم کننده نیز استفاده می‌شود.

نوع بسته بندی پلی اتیلن سبک خطی 209 کیسه 25 کیلوگرمی بر روی پالت و شیرینگ می‌باشد.

میزان عرضه و تقاضای این محصول تقریبا بالانس بود ه و معمولا مشکلی جهت خرید و فروش پلی اتیلن سبک 209 وجود ندارد.

فیلم ساخته شده از LL 02090 خالص، نسبت به LDPE معمولی دارای مزایای زیر می‌باشد:

  • آب‌بندی بهتر، مقاومت بالا در برابر سوراخ‌شدگی
  • قابلیت کاهشی بسیار بالا
  • استحکام کششی بالا
  • خنثی‌کننده: کلسیم استئارات
  • آنتی‌اکسیدان: Irganox1010 ، Irganox168

موارد کاربرد پلی اتیلن سبک خطی گرید LLD209

پلی اتیلن سبک گرید LLD209 تولید پتروشیمی های اراک و امیر کبیر میباشد . این پلی اتیلن سبک در تولید نایلون –نایلکس – تولید لوله های پلی اتیلنی و …کاربرد دارد و معمولا فروش بالایی در زمینه‌های صنعتی دارد.

  • درجه غذایی
  • کیسه‌های سنگین، لوازم یدکی کشاورزی، آستر
  • تولید کیسه، فیلم‌های ارتجاعی

خواص عمومی

LLD209

این موارد نباید به عنوان خصوصیات تعبیر شوند.

اطلاعات تکمیلی

تولید کننده: پتروشیمی امیرکبیر و اراک
بسته‌بندی: 25kg بر روی پالت همراه با شرینک

جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می‌گردد: