مواد اولیه پلاستیک - پلی اتیلن سنگین فیلم گرید EX5 یا X5

پلی اتیلن سنگین فیلم گرید EX5 یا X5


Project Description

EX5

پلی اتیلن سنگین EX5 یا مواد X5 یا  9450F یکی از انواع پلی اتیلن ها با چگالی بالا می‌باشد. این پلی‌اتیلن از خانوداه پلی‌اتیلن‌های سنگینHDPE بشمار می‌آید . درجه روانروی MFI پلی‌اتیلن ایکس 5 – EX5 – X5  در حدود 0.28 میباشد . نام دقیق این محصول در پتروشیمی مارون بصورت  زیر درج و ثبت شده است :

HD-EX5 LICENSE GRADE CODE  HM9450F

در حال حاضر پتروشیمی های جمپتروشیمی مارون، پتروشیمی باختر و پتروشیمی امیر کبیر تولید این پلی اتیلن سنگین را به عهده دارند اما با توجه به کیفیت برتر این گرید از پتروشیمی مارون مورد استقبال بهتری در بین تولید کنندگان قرار گرفته است .

فرآیند  تزریق پلی اتیلن سنگین X5  بصورت فیلم دمشی است، کاربرد اصلی پلی‌اتیلن سنگین EX5  تولید فیلم پلی اتیلن و ورق می‌باشد .

چقرمگی خوب, سطح پایین ژل, استحکام کششی خوب, استحکام خوب در برابر پارگی و سفتی خوب باعث شده که این پلی اتیلن در بازار خرید و فروش مواد اولیه پلاستیک و در بین تولید کنندگان پرطرفدار باشد

بسته‌بندی پلی‌اتیلن سنگین ایکس 5 -EX5- X5  بصورت کیسه های 25 کیلوگرمی پلمب پتروشیمی بوده و بر روی پالت با بسته بندی شیرینگ عرضه می‌گردد.

گرانول X5  بی‌رنگ است چنانچه بخواهیم محصولات رنگی با این پلی اتیلن سنگین تولید کنیم باید از مستربچ بر پایه پلی اتیلن سنگین در رنگ‌های مختلف استفاده کنیم .

درخصوص میزان عرضه و تقاضای این بسپار باید گفت که معمولا میزان تقاضا از عرضه بیشتر است، معمولا پلی اتیلن سنگین X5  در تناژهای سنگین به راحتی قابل خریداری نیست و خرید و فروش این پلی اتیلن سنگین معمولا با رقابت بالا انجام می‌شود .

پلی‌اتیلن سنگین فیلم X5- EX5  در بازار صادراتی کشورهای عراق و ترکمنستان و پاکستان نیز توانسته برای خود جایگاهی ویژه اختصاص دهد.

فرآیند تولید با این پلی اتیلن اگر برای تولید ظروف باشد معمولا به روش قالب گیری بادی میباشد. این فرآیند (Blow molding) را میتوان در فرآیندهای قالب گیری پلاستیک ها نیز طبقه بندی کرده زیرا در آن، ماده پلاستیکی داغ با اعمال فشار به بدنه یک قالب فرم‌دار چسبانده شده و فرم قالب را به خود می‌گیرد.

ولی از آن جهت که در قالب‌گیری بادی، یک لوله پلاستیکی داغ به روش اکستروژن ایجاد شده و برای شکل دادن وارد قالب میشود، این روش جزء فرآیندهای اکستروژن پلاستیک ها معرفی شده است.فرآیند قالبگیری بادی، شبیه به روش قالب‌گیری بطری ها و دیگر ظروف شیشه ای مشابه است که در آن یک قطعه یا ظرف پلاستیکی تو خالی ساخته میشود.

مزیت قالب گیری بادی به شرح ذیل میباشد:

اغلب ترموپلاستیکها و بسیاری از ترموستها را میتوان در این فرآیند به کار برد. هزینه قالبهای این فرآیند، کمتر از فرآیند قالبگیری تزریقی است. مواد پلاستیکی در قسمت اکسترودر به خوبی با هم ترکیب و یکنواخت میشوند. مواد پلاستیکی در قسمت اکسترودر به خوبی ذوب و نرم میشوند. همانند بسیاری از فرآیند قالبگیری دیگر، در این روش نیز از اکسترودر به عنوان یک بخش اصلی استفاده میشود. طول لوله اکسترود شده، عملا میتواند خیلی طویل باشد. از پلی اتیلن EX5 نیز میتوان در تولید به روش قالب گیری بادی استفاده کرد.

EX5″  پلی‌اتیلن با چگالی بالا با 1 بوتن به عنوان کومونومر است. دارای استحکام و مقاومت بالا، توده مولی بالا است.

موارد کاربرد پلی اتیلن سنگین گرید EX5

پلی اتیلن سنگین EX5 تولید پتروشیمی های جم- مارون – باختر و بعضا امیر کبیر میباشد . این پلی اتیلن سنگین در تولید انواع ظروف تا 4 لیتر- لوله های پلی اتیلنی با سایز کم- تولید نایلکس و …کاربرد دارد. این پلیمر از مواد اولیه‌های پرطرفدار در زمینه تولید، خرید و فروش اقلامی است که با روش قالب‌گیری بادی تولید می‌شوند.

  • انفصال فیلم
  • کیسه خرید ، کیف دستی
  • بسته‌بندی فیلم‌ها

اطلاعات تکمیلی

  • تولید کننده: پتروشیمی‌های مارون /باختر و جم
  • مجوز: بازل
  • بسته‌بندی: کیسه پلاستیکی 25 کیلوگرم

داده‌های معمولی

EX5

* مقادیر معمولی: نباید به عنوان مشخصات تفسیر شود ** فیلم دمیده: ضخامت 20 میکرومتر، در دمای مذاب 2000 درجه سانتیگراد از قالب خارج شده با نسبت دمیدن 4:1

شرایط پردازش

دمای مذاب توصیه شده: 200 – 230C
ضخامت فیلم توصیه شده: 10 – 200μmپ

جهت افزایش اطلاعات در مورد این پلیمر و آشنایی با قالب گیری بادی مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می‌شود: