مواد اولیه پلاستیک - ABS مواد پلی استایرن معمولی

ABS مواد پلی استایرن معمولی


Project Description

ABS

ABS مواد پلی استایرن معمولی تولید پتروشیمی های تبریز و گلپایگان میباشد.

مواد ABS  پتروشیمی تبریز که با گرید ABS SD0150  شناخته میشود بی رنگ بوده و کاربرد اصلی آن در صنایع آبکاری میباشد .

با تلاش پژوهشگران پتروشیمی تبریز 4 نوع پلیمر مقاوم در برابر تغییر شکل حرارتی و استحکام ضربه پذیری بالا بر پایه ABS در این مجتمع به مرحله تولید رسید

به گزارش نیپنا و به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی تبریز؛ این نوع پلیمرها در راستای تامین نیازهای قطعه سازان صنایع پلاستیک به گریدهایی با مقاومت حرارتی و ضربه پذیری بالا بویژه جهت استفاده در صنایع خودروسازی طراحی و تولید می‌شود.

مهمترین ویژگی سه نوع از این پلیمرها افزایش پایداری تغییر شکل در حرارت‌های بالا می‌باشدکه بمنظور رقابت با مشابه خارجی و با کاهش هزینه مواد اولیه بمنظور دسترسی آسان برای تامین آنها در داخل کشور طراحی و تولید می‌شود.

گفتنی است اینگونه پلیمرها سالانه افزون بر ده هزار تن در صنایع خودروسازی کشور کاربرد دارد که بویژه در قسمت‌های داخلی خودروها از قبیل داشبورد، کنسول‌ها و پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهارمین گرید تولیدی جدید پتروشیمی تبریز آلیاژ PC/ABS ( پلی کربنات ) از آلیاژهای تجاری مرسوم جهان است که مقاومت ضربه دو برابر ABS های موجود در بازار را دارد و در قطعات تولیدی از آن تا دمای 113 درجه سانتیگراد هیچگونه تغییر شکلی دیده نمی‌شود.

این آلیاژ محدوده وسیعی از فراورده‌ها را تشکیل می‌دهد و با توجه به قیمت مناسب، می‌تواند به آسانی با دیگر پلاستیک‌های مهندسی رقابت داشته باشد.

آلیاژPC /ABS  تولیدی در پتروشیمی تبریز علاوه بر مصارف صنایع خودروسازی، در ساخت وسایل اداری و الکترونیکی همچون بدنه و قطعات گوناگون رایانه‌ها و چاپگرها، دستگاههای زیراکس، گوشی تلفن‌های همراه و همچنین در تولید لوازم الکتریکی از جمله کلید، پریز و چراغ‌های روشنایی، تجهیزات ایمنی الکتریکی و دیگر قطعات مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است که پتروشیمی تبریز به عنوان نخستین تولید کننده ABS در کشور، سالانه 35 هزار تن انواع گریدهای ABS تولید و در اختیار صنایع پائین دست داخلی و خارجی قرار می‌دهد.

ABS چیست و چگونه تولید می‌شود؟

یکی از مهم ترین و پر مصرفترین ترپلیمرهایی که به صورت تجاری تولید میشوند ABS͵ است .این ترپلیمر که از سه جزئ آکریلو نیتریل و بوتادی ان و استایرن تشکیل شده است,با تغییر در درصد هر یک از مونومر ها می توان برای کاربری خاص اصلاح کرد.

البته باید در نظر داشت در صد بیشتر به پلی استایرن اختصاص دارد. نحوه تولید ABS: ABS. به وسیله روش های گوناگونی قابل تهیه است. روش اول شامل مخلوط کردن کوپلیمر مکانیکی بوتا دی ان_اکریلونیترات (BAN) با کوپلیمر استایرن_اکریلونیترات (SAN) است. گوناگونی حالت ها در مخلوط کردن SAN با پلی بوتا دی ان است.

معمولا کوپلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیترات با ترکیب با پلی بوتا دی ان به دست می آید .هر کدام از روش ها منجر به تولید پلیمری میشود که خواص بسیار برتری نسبت به پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا دارد. نحوه تولید ABS: ABS. به وسیله روش های گوناگونی قابل تهیه است. روش اول شامل مخلوط کردن کوپلیمر مکانیکی بوتا دی ان_اکریلونیترات (BAN) با کوپلیمر استایرن_اکریلونیترات (SAN) است.

گوناگونی حالت ها در مخلوط کردن SAN با پلی بوتا دی ان است. معمولا کوپلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیترات با ترکیب با پلی بوتا دی ان به دست می آید .هر کدام از روش ها منجر به تولید پلیمری میشود که خواص بسیار برتری نسبت به پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا دارد.
هدف اصلی ABS ، درجه SD – 0150 ، ترموپلاستیک سفت و سخت با مشخصات پردازش خوب است. این یک درجه قالب تزریق با جریان بالا و مقاومت قابل توجه در برابر ضربه و کاهش گرمای متوسط است.

موارد کاربرد ABS مواد پلی استایرن معمولی جهت آبکاری

جهت آبکاری مناسب ترین گرید برای این کار ABS SD0150  تولید پتروشیمی تبریز میباشد .

انواع روش های آبکاری پلاستیک :

آبکاری پلاستیک به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، از قبیل :

  • آبکاری شیمیایی
  • آبکاری وکیوم
  • آبکاری فانتا کروم
  • آبکاری پی وی دی

هر کدام از این روش‌ها برای پلیمرهای خاصی استفاده می‌شود. آبکاری شیمیایی روشی است که برای آب کاری و سخت کاری پلیمر ای بی اس استفاده می‌کنیم.

آبکاری پلاستیک ای بی اس ABS :

آبکاری میلگرد و ورق ای بی اس کاربردهای زیادی در صنعت و همچنین لوازم خانگی دارد. آبکاری این پلیمر به روش شیمیایی انجام می‌شود.

در این روش با اچ کردن پلیمر ای بی اس، چسبندگی لازم برای لایه نشانی فلزاتی چون مس، کروم و نیکل بر روی سطح پلیمر به وجود می‌آید.

لایه ایجاد شده بر روی سطح آکریلو بوتادین استایرن، باعث ایجاد درخشندگی، رسانش و مقاومت شده و این پلیمر را برای مصارف بهداشتی مناسب می‌سازد.

کاربردهای آبکاری ای بی اس ABS در چه صنایعی پر رنگ تر است؟

جایگزین کردن پلیمرهایی مثل ای بی اس با قطعات تمام فلزی از مزایایی همچون کاهش وزن، کاهش قیمت و آسان‌تر شدن فرایند ساخت برخوردار است. از مزایا و کاربردهای آبکاری ای بی اس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱ – لوله‌ها :
با گذشت زمان لوله‌های پلاستیکی جای لوله‌های فلزی را گرفتند. چرا که لوله‌های پلاستیکی اتلاف گرمای کمتری داشته و کمتر دچار خرابی می‌شوند. امروزه لوله‌های آبکاری شده ای بی اس در خیلی از صنایع استفاده می‌شود.

۲ – قطعات خودرو :

دو پارامتر مهم در ساخت قطعات خودرو، زیبایی و استحکام بالا می‌باشد. به همین دلیل در گذشته قطعاتی همچون آینه‌ها، دستگیره خودرو و سپرها را از فلز می‌ساختند. اما با گذشت زمان خوردوسازها به قطعات پلیمری همچون ای بی اس آبکاری و سختکاری شده رو آوردند تا با حفظ زیبایی و استحکام، هزینه‌ها و وزن خودرو را کاهش دهند.

سایر کاربردهای ABS SD0150 :

بدنه لوازم خانگی مثل: تلفن͵ جاروبرقی͵ چایی ساز و لولزم الکتریکی و قطعات خودرو…
این درجه برای طیف گسترده‌ای از کاربردها شامل قطعات خودرو، لوازم خانگی، قطعات الکتریکی، اتصالات، ارتباط از راه دور و وسایل الکترونیکی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که این گرید موارد مصرفی بسیاری را پوشش می‌دهد و معمولا قیمت‌های فروش مشخص در دسترس است.

اطلاعات عمومی

ABS

مقادیر معمولی: به عنوان مشخصات نباید تفسیر شوند. چگالی این درجه تقریباً 1.04 گرم در سانتی‌متر مربع است. کوچک شدن کلیه درجات ABS در قالب تقریباً 0.3٪ ~ 0.6٪ (ASTM D 955) است. تمام آزمایشات در دمای 23 درجه سانتیگراد انجام می‌شود، مگر این‌که خلاف این معرفی شده باشد. داده‌های فوق میانگین آزمایشگاه معمولی است. آن‌ها فقط به عنوان راهنما در نظر گرفته شده‌اند.

شرایط پردازش

گرانول SD-0150 ABS رطوبت هوا را جذب می کند و بسته به دما و رطوبت میزان آن متفاوت است. توصیه می‌شود قبل از استفاده، این ماده در یک خشک‌کن در دمای 80 تا 85 درجه سانتیگراد خشک شود. از دمای بیش از حد گرم و باقی ماندن درمدت زمان طولانی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تخریب حرارتی شود.

دمای پردازش برای سیلندر 190 درجه سانتیگراد – 230 درجه سانتیگراد و 40 درجه سانتیگراد – 80 درجه سانتیگراد برای قالب تنظیم می‌شود. SD-0150 ABS را می‌توان با شرایط مختلف بر اساس ماشین آلات موجود و کالاهایی که ساخته شده است، پردازش کرد.

اطلاعات تکمیلی

تولید کننده: پتروشیمی تبریز
مجوز: SAMUNG
بسته‌بندی: کیسه 25 کیلویی