وبلاگ

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

رشته‌های باریک و بلند که از الیاف مصنوعی و جنس مواد پلاستیکی مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن و به روش تابیده با تابیدن چند رشته‌ای توسط دستگاه‌های ریسندگی تولید می‌شود نخ پلاستیکی نامیده می‌شود.

این محصولات بر اساس کیفیت مواد اولیه و ضخامت‌های گوناگون هرکدام از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. نخ پلاستیکی تابیده در تمامی موارد بسته بندی در صنایع مختلف کشاورزی، غذایی، صنعتی، خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن:

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که نخ مصنوعی چیست، از چه موادی درست شده و در کجاها کاربرد دارد.

این محصول مدل‌‎های مختلفی دارد. باتوجه به مدل و ضخامت و سایر ویژگی‎‌ها، مشخصات هر کدام با دیگری متفاوت است.

برای مثال نخ کادویی ضخامت کمتری دارد، کاربرد آن را حتما در سبزی فروشی‎‌ها و شیرینی فروشی‌‎ها مشاهده کرده‌اید. مدل دیگر این نخ‌ها مثل نخ بسته بندی در کشاورزی کاربرد دارد که، دارای ضخامت بیشتری است. این نخ‌ها دچار پرز و پوسیدگی نمی‌‎شوند و مقاومت خوبی در برابر آفتاب و رطوبت دارند. این نخ‎‌ها به صورت رول و در رنگ‎‌های مختلف، قابل عرضه هستند.

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ تابیده

در اسباب‌کشی و بسته‌بندی کارتن بیشترین کاربرد را دارد. هرچه شفافیت در این نوع نخ بیبشتر باشد، کیفیت نخ نیز بهتر می‌شود. این نخ در رنگ‌های قرمز، دودی و سفید بیشتر تولید می‌شوند که رنگ سفید آن کیفیت بهتری دارد.

نخ بسته بندی تابیده ضخیم رنگی از چهار رشته نخ کادویی بهم تابیده شده تولیده شده که دارای مقاومت و دوام بیش‌تری نسبت به سایر نخ‌ها است. نخ بسته بندی نایلونی معمولا در این موارد کاربرد زیادی دارد.

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ کادو

حتما تا کنون در سبزی فروشی و شیرینی فروشی‌ها زیاد دیده‌اید. ضخامت و وزن آن کمتر از دیگر انواع نخ بسته‌بندی است. قیمت آن نیز مناسب‌تر و به صورت رول شده، در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.

نخ بسته بندی شیرینی و نخ بسته بندی سبزی از موارد مصرف نخ کادو هستند. همچنین نخ بسته بندی کنفی تزیینی از دیگر موارد مصرف نخ کادو است که برای بسته بندی کادو به کار می‌رود و فانتزی است.

 

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ گلخانه

در گلخانه‌ها به منظور بالا نگه داشتن بوته‌ها و همچنین جلوگیری از افتادگی محصولات از نخ گلخانه استفاده می‌شود.

از نخ گلخانه در کشت محصولاتی مثل گوجه، فلفل، خیار و سایر صیفی‌جات استفاده می‌شود. با استفاده از این نخ‌ها می‌توانید تعداد بیشتری بوته را در گلخانه خود پرورش دهید و از فضای موجود استفاده بهینه کنید.

این نخ‌ها در صنعت بسته‌بندی و برای محکم کردن و بستن درب کارتون‌ها و جعبه‌ها نیز به‌کار برده می‌شوند. همچنین از این محصول جهت دوختن درب گونی‌های سیب‌زمینی و پیاز استفاده می‌شود.

علاوه براین، نخ گلخانه در صنایعی مثل صنایع دستی و جهت نمادادن به کارهای چوبی، بستن آجربند با نخ، بستن جارو‌ها و برای سنگین کردن تور ماهیگیری به‌کار گرفته می‌شوند.

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ پلی پروپیلن

نوعی نخ مصنوعی است که پایه‌ی پلیمری آن پلی پروپیلن(مواد پلی پروپیلن C30S) می‌باشد. پلی پروپیلن، یک لیف نسبتاً سازگار با پوست بدن انسان است.

این نخ کاربردهای زیادی دارد، بیشترین استفاده آن در مصارف بهداشتی و تولید فیلترهای نخ تابیده میکرونی و انواع گونی است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای نخ پلی پروپیلن در تولید فرش ماشینی است، کاربرد عمومی‌تر این محصول در مواردی چون لباس‌های تابستانی (مناسب برای دفع عرق)، ماسک‌های صورت برای بیماران و بیمارستان‌ها، پوشش دیوار، بتن، رومیزی و دیگر موارد است.

 

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ کشاورزی

نوعی نخ پلیمری و مناسب برای بستن بوته است. این نوع نخ از مواد آنتی یو وی (Anti UV) ساخته شده و دارای طول عمر و مقاومت بالایی است

همچنین هیچ گونه آسیبی به گیاه نمی‌رساند. یکی از وسایل پر کاربرد در کشاورزی برای کشت انواع صیفی جات از قبیل گوجه، خیار، فلفل و سایر گیاهان برای رشد است.

طرز استفاده از این نخ به گونه‌ای است که باید بوته را به نخ وصل کنید سپس نخ را در قسمت بالای گلخانه به محافظ وصل کرده تا به این ترتیب بوته گیاه رشد کرده و بالا برود.

شما می‌توانید با این روش بیشترین تعداد بوته را پرورش دهید، توجه داشته باشید این نوع نخ‌ها با توجه به نوع محصول دارای ضخامت‌های مختلفی است. نخ کشاورزی با نام نخ گلخانه نیز شناخته می‌شود.

 

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ عدل بندی

از جمله اصلی‌ترین کاربرد اصلی نخ عدل بندی بسته بندی علوفه، یونجه و… است. این نخ به نسبت نخ‌های کنفی و نخ‌های سیزال وزن کمتری دارد.

از نخ‌های عدل بندی پلی‌پروپیلن برای بسته بندی و سایر کارهای مشابه استفاده می‌شود و اکثر کشاورزان، از نخ‌های عدل بندی برای انجام فرایند بسته بندی علوفه استفاده می‌کنند.

تنوع رنگی بالا در این محصول به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا از رنگ‌های مختلف به‌منظور بسته بندی محصولات در طبقه‌بندی‌های مختلف استفاده کنند. در واقع نخ‌هایی که دارای طیف رنگی خاصی هستند شامل محصولات مشابه بوده و انجام این تکنیک برای بسته بندی فرایند توزیع را آسان و سریع می‌کند.

به‌عنوان مثال تمامی محصولات علوفه با استفاده از یک رنگ مشخص می‌شوند و همچنین میوه‌ها و سبزیجات نیز دارای رنگ خاص و منحصر به‌ فرد هستند. متنوع بودن رنگ این‌ نخ‌ها باعث می‌شود تا کارگران بسته بندی محصولات کشاورزی را به‌راحتی انجام داده و محصولات را بدون اشتباه دسته‌بندی و انبار کنند.

 

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ بیلر

این نوع نخ مخصوص بسته بندی محصولات کشاورزی است. این نخ‌ها معمولا به رنگ قرمز در ایران تولید می‌شوند و دارای کیفیت های متفاوتی هستند.

این نوع نخ برای پرس علوفه، جمع آوری کاه و یونجه بیشترین کاربرد را دارند. نخ بسته بندی ضخیم معمولا بیلر نام دارد. نخ بسته بندی کشاورزی باید دارای ضخامت قابل قبولی باشد تا به هنگام بسته بندی پاره نشود. نخ بیلر با نام نخ پرس نیز معروف است.

نخ مصنوعی، نحوه تولید و کاربردهای آن

نخ دروگر

نخ یونجه از پلی پروپیلن تولید می‌شود. پلی‌پروپیلن رنگ ویژه‌ای ندارد و زیست‌تخریب‌پذیر است. پلی‌پروپیلن در برابر رطوبت نیز مقاوم است.

عدم جذب رطوبت از جمله خصوصیاتی به‌ شمار می‌رود که در بسیاری از موارد کاربردی است. انعطاف‌پذیری این ماده از دیگر خصوصیات برجسته‌ی آن به‌شمار می‌رود.

میزان مقاومت نخ دروگر در برابر کشش از جمله موارد مهمی است که هنگام خرید و استفاده از آن باید مدنظر قرار داد؛ نخ باید از مقاومت خوبی در برابر کشش دارا باشد، زیرا احتمال پارگی آن، مخصوصاً در صورت بسته‌بندی مقدار انبوهی گندم یا جو وجود خواهد داشت.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده گفتن این نکته خالی از لطف نیست که نخ دروگر از نظر بهداشتی نیز تایید شده است و با خیال راحت می‌توان از آن استفاده کرد.

مزایای نخ پلاستیکی

  • قیمت مناسب
  • دسترسی آسان
  • کیفیت مناسب
  • استحکام بالا

 

 

 

نحوه تولید نخ پلاستیکی

برای تولید این محصولات از مواد اولیه نو و بازیافتی، پلاستیک و پلی اتیلن و پلی پروپیلن درجه یک استفاده می‌کنند که البته مواد مجاز دیگری نیز به آن افزوده می‌شود تا به این ترتیب ویژگی‌هایی مانند رنگ، سایز، کیفیت و … نیز در آن‌ها تعیین شوند.

نخ پلاستیکی یا نخ بسته بندی، نخی از جنس مواد پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا بازیافت شده‌ی محصولات پلی اتیلن یا پلی پروپیلن که به گرانول تبدیل شده است. به منظور بسته بندی استفاده می‌شود.

تولید این نخ به روش ذوب ریسی است. مواد اولیه به همراه مستربچ یا گرانول رنگی درون مخزن اکسترودر قرارمیگیرد سپس با استفاده از ماردون مواد با هم ترکیب شده و توسط المنت در چند مرحله به صورت مواد ذوب شده حاصل می‌شود.

پس از خارج شدن مواد سیال( خمیری شکل) از اکسترودر بسته به نوع دستگاه دو مرحله‌ی تولید در پیش روقرار دارد.

در نوع اول:

به منظور خنک سازی مواد و یک دست شدن ماده‌ی سیال( به مانند دیگر محصوالت پلاستیکی) توسط یک پمپ هوا مواد به صورت یک لوله‌ی ممتد توخالی حرکتی عمودی به سمت بالا دارد.

پس از عبور از چند مرحله‌ی کش و قوس توسط تیغه‌های برش بریده می‌شود و توسط دستگاه‌های جمع کن دور یک دوک یا دور سیلندر دستگاه جمع می شوند.

در نوع دوم:

مواد پس از خارج شدن از اکسترودر از خروجی‌های دوشی شکل که سایزهایی از 2 الی 20 میلی‌متر دارد که بسته به نوع نخ پلاستیکی وارد استخر طولی آب سرد یا گرم می‌شوند.

پس از شکل گرفتن با استفاده از دستگاه جمع کن نخ پلاستیکی به صورت دوک در آمده و در صورت درخواست مشتری بااستفاده از دستگاه تابیده، یک رشته نخ یا دو رشته نخ را به یک‌دیگر می‌تابند.

 

شرکت بازرگانی پانیذا پلیمر میتواند شما را در زمینه خرید و تهیه مواد اولیه برای تولید انواع نخ مصنوعی از مواد پلی‌اتیلن ، پلی‌پروپیلن و

کمک و همراهی نماید .

 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه − دو =